Spelletjes op de iPad: deze zijn wél goed voor je kind 

spelletjes ipad

De iPad biedt kinderen een schat aan onderwijsmogelijkheden die ouders extra kansen bieden om hun kinderen interessante leerervaringen te bieden. Hoewel ouders voorkomen dat kinderen te veel gamen, zijn er veel voordelen die iPad spellen bieden. Hieronder staan enkele van de voordelen van educatieve spellen op de iPad. 

Versterken van bekwaamheidstaken 

Door educatieve spellen, kunnen kinderen hun cognitieve en motorische vaardigheden versterken. Dit komt omdat ze de hersenen stimuleren met puzzelstukken en andere activiteiten die meer algemene vaardigheden benutten. 

Verhoog de motivatie en interesse 

Educatieve spellen kunnen kinderen motiveren om meer te leren, omdat ze worden meegesleept in het visualiseren van het onderwerp. Ze zijn meer geïnteresseerd in het onderwerp en ze zullen zich meer toeleggen op het leren. 

Verbetering van sociale vaardigheden 

Sommige spellen zijn gericht op het creëren van een interactieve omgeving voor meerdere spelers. Kinderen kunnen hierdoor leren om samen te werken en hun sociale vaardigheden verbeteren. 

Ontwikkeling van leervaardigheden 

Door educatieve spellen, worden kinderen geleerd om hun vaardigheden te versterken en ze verder te ontwikkelen. Ouders kunnen de prestaties van de kinderen volgen en hun prestaties verbeteren. 

Vergroten van hun creativiteit 

Educatieve spellen waar kinderen hun eigen creativiteit kunnen uiten, vergroten hun creativiteit. Door de verschillende spelontwerpen, kunnen kinderen zich bekwamen op een manier die aansluit bij hun visie. 

Vergroten van hun probleemoplossend vermogen 

Door educatieve spellen, leren kinderen verschillende problemen te begrijpen en strategieën te formuleren om deze op te lossen. Ze leren door middel van vallen en opstaan en ze zullen zichzelf beter leren begrijpen. 

Al bij al zijn educatieve spellen op de iPad een nuttige bron van entertainment, leren en ontwikkeling van kinderen. Ouders moeten echter nog steeds voorzichtig zijn over hoeveel tijd ze aan het maken van spellen doorbrengen op de iPad. Als ouders de tijd en de data bewaken, kunnen educatieve spellen op de iPad een goede manier zijn om kinderen te helpen hun cognitieve en motorische vaardigheden te ontwikkelen. 

Is een iPad schadelijk voor kinderen? 

Dit is een vraag die steeds vaker wordt gesteld door ouders die beginnen te beseffen hoe vaak hun kinderen hun iPad gebruiken. Hoewel er veel voordelen zijn van het gebruik van iPads door kinderen, zijn er ook zorgen over de mogelijke schadelijke effecten ervan. Uiteindelijk is het antwoord op deze vraag: het hangt af van hun leeftijd, hoeveel tijd ze besteden aan het gebruik ervan en wat voor type activiteiten ze met de iPad doen. 

Gezondheidszorgprofessionals geven aan dat iPads de sociale interactie van kinderen kunnen beperken door het verminderen van hun belangstelling voor andere activiteiten. Hoewel het op veel gebieden het leerproces kan verbeteren, kan overmatig gebruik leiden tot een verminderd niveau van fysieke en sociale vaardigheden, zoals het vermogen om te communiceren, samen te werken en zelfs te spelen. iPads kunnen ook direct schadelijk zijn, vooral met betrekking tot de intensiteit van het blauwe licht dat uit iPads afkomstig is, dat het slapen van kinderen kan beïnvloeden. En te veel tijd doorbrengen op verschillende sociale media kan leiden tot een verhoogd gebruik en verslaving aan de technologie. 

De leeractiviteiten verbeteren 

Echter, als iPads goed worden gebruikt, kunnen ze de leeractiviteiten van kinderen sterk verbeteren. Het is belangrijk dat een iPad enkel voor een bepaald doel wordt gebruikt. Ouders kunnen ook technische functies op iPads gebruiken zoals een beperkte schermtijd, content en privacy filters om ervoor te zorgen dat ze veilig worden gebruikt. 

Om te voorkomen dat iPads schadelijk zijn voor kinderen, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat ze worden gebruikt zoals ze bedoeld zijn: om de leeractiviteiten van kinderen te verbeteren. Ouders moeten ook interesse tonen in wat hun kinderen op hun iPad doen, en vooral als ze jonger zijn, moeten ouders regelmatig over technologiegebruik spreken om ervoor te zorgen dat ze goed en verantwoordelijk worden gebruikt. Als ouders hun verantwoordelijkheden met betrekking tot iPads goed begrijpen en deze kennis gebruiken om hun kinderen te helpen bij het leren, kunnen iPads hun leeractiviteiten verbeteren en positieve resultaten opleveren. 

Zijn er leerzame spelletjes op de iPad? 

Er zijn veel leerzame spelletjes die verkrijgbaar zijn voor de iPad. Deze spelletjes zijn ontworpen om de gebruiker te helpen leren, en om hen te helpen bij de ontwikkeling van vaardigheden die nodig zijn voor de competentie in verschillende vakken. Leerzame spelletjes helpen kinderen bij het verbeteren van vaardigheden zoals lezen, spelling, wiskunde, wetenschap, taal, programmeren, enzovoort.  

Er zijn ook tal van leerzame spelletjes die speciaal voor kinderen zijn ontworpen, zodat zij eenvoudiger en efficiënter kunnen leren. Door deze spelletjes te spelen zullen kinderen ook verder leren over cultuur, geschiedenis, technologie, enzovoort. Deze spelletjes kunnen ook helpen bij het verbeteren van het vermogen om te denken, om beslissingen te nemen en om problemen op te lossen. Deze spelletjes kunnen op elke iPad worden gespeeld: ze zijn gemakkelijk te downloaden, gebruiksvriendelijk en ze bieden tal van functies. 

Hoe lang mag mijn kind maximaal op de iPad zitten? 

Ouders vragen zich met enige regelmaat af hoe lang hun kinderen maximaal op een iPad mogen. Als je jouw kinderen op de iPad wilt laten werken, is het belangrijk dat je hen voorziet van een gezonde balans tussen gebruik, ontspanning en afleiding. 

Het Amerikaanse instituut voor gezondheid en human services (AISH) stelt voor dat kinderen van 5 tot 18 jaar ten minste 60 minuten per dag aan lichaamsbeweging moeten doen. Kinderen jonger dan 5 jaar worden aangeraden om dagelijks 3 uur of meer aan lichaamsbeweging te doen. 

Hoewel er geen vaste regel is voor het gebruik van iPads, is het aan te raden om kinderen te helpen bij hun overgang naar en van het gebruik van de iPad. Zorg ervoor dat activiteiten die jouw kinderen op de iPad doen, leerzaam en leuk zijn. Breng ze liefdevol in contact met het fysieke sociale leven van het gezin. 

Als richtlijn stelt AISH dat kinderen jonger dan 2 jaar geen tijd op de iPad mogen doorbrengen en dat kinderen van 2 tot 5 jaar maximaal 1 uur per dag op de iPad mogen werken. AISH stelt verder dat kinderen van 5 tot 18 jaar niet meer dan 2 uur per dag op de iPad mogen werken. Besef dat deze richtlijnen alleen als suggestie bedoeld zijn. Je moet je eigen oordeel gebruiken wanneer je beslist welk gebruik van de iPad acceptabel is voor jouw kind. Je moet rekening houden met factoren zoals of jouw kind iPads gebruikt voor educatieve activiteiten, socialisatie en entertainment. 

Kortom, er is geen juiste manier om het gebruik van iPads te beheersen bij kinderen. De beste manier is om een afgewogen balans te maken tussen het gebruik van technologie en het genieten van leuke, leerzame activiteiten. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *